قلب آباد به یاد خدا پیدا کنید...

قلب آباد به یاد خدا پیدا کنید...

فر مایشات آیت الله بهجت (ره)


سؤال: اخیرا کتابى نوشته شده درباره ى مثلّث برمودا که مؤلف در آن سعى کرده که اثبات کند جزیره خضرائى که در روایت دارد که در آن جا با امام زمان ـ عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف ـ ملاقات حاصل شده،(1) همان مثلّث برمودا است.

 آیا این تطبیق درست است و آیا جزیره ى برمودا همان جزیره ى خضراء است؟
جواب مع
ظم له:  امام ـ عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف ـ در هر کجا باشد، آن جا خضراء است. قلب مؤمن جزیره ى خضراء است، هر جا باشد حضرت در آن جا پا مى گذارد.
قلبها از ایمان و نور معرفت خشکیده است. قلب آباد به ایمان و یاد خدا پیدا کنید، تا براى شما امضا کنیم که امام زمان ـ عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف ـ آن جا هست.

1. ر.ک: بحارالانوار، ج 52، ص 159.

نعمت هاى خدا را براى خود نقمت مى کنیم؟!

نعمت هاى خدا را براى خود نقمت مى کنیم؟!



 فرمایشات آیت الله بهجت«قدّس سرّه»


مگر ما انسان ها مى گذاریم، همه از نعمت هاى خدادادى یا ساخته ى بشر استفاده کنند و راحت زندگى کنیم؟!

نعمت هاى خدا را براى خود نقمت مى کنیم؟!
مسلمان ها از جهتى که مسلمان هستند چنین نمى کنند، بلکه از جهت حیوانیت، یا بشریّت مى کنند (نه از جهت انسانیّت و مسلمان بودنشان) و هر کدام گناه را به گردن دیگرى مى اندازند؟!

 مگر همین بشر نیست که در روستاهاى محروم با نان خشک تغذیه مى کند؟!

انسانى که نان خشکى او را سیر مى کند، و یا با سبزى و ماست و پنیر مى تواند زندگى کند، این همه حرص و طمع به دنیا و مال دنیا براى چه؟!

چه کسى براى همیشه شاه بوده است؟

خداوند این کارها را مى کند تا بشر بداند که از ناحیه ى خودش نیست و امور به دست دیگرى است.

چهل حدیث خلوت با خالق

- پیامبر صلى الله علیه وآله :
ما عَمِلَ ابْنُ آدَمَ شَیْئاً اَفْضَلَ مِنَ الصَّلاةِ وَ صَلاحِ ذاتِ الْبَیْنِ وَ خُلْقٍ حَسَنٍ ؛(1)
انسان هیچ کارى بهتر از نماز، اصلاح میان مردم و خوش اخلاقى نکرده است.

2- پیامبر صلى الله علیه وآله :
اَلدُّعاءُ مِفْتاحُ الرَّحْمَةِ، وَ الْوُضوءُ مِفْتاحُ الصَّلاةِ، وَ الصَّلاةُ مِفْتاحُ الْجَنَّةِ؛(2)
دعا کلید رحمت، وضو کلید نماز و نماز کلید بهشت است.

3-پیامبر صلى الله علیه وآله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَیرٍ ما تَحابّوا و اَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ اَقْرَوُا الضَّیْفَ، فَاِنْ لَمْ یَفْعَلُوا ابتُلُوا بِالسِّنینَ وَ الْجَدْبِ؛(3)
امتم همواره در خیر و خوبى‏اند تا وقتى که یکدیگر را دوست بدارند، نماز برپا دارند، زکات بدهند و میهمان را گرامى بدارند، پس اگر چنین نکنند به قحطى و خشکسالى گرفتار مى‏شوند.

بقیه در ادامه مطلب ...

ادامه مطلب ...

نظر سنجی..

حسادت یکی از بزرگترین آفات مداحی!

لطفا نظرات خود را در این باب بفرمایید.
دوست عزیز و گرامی شاعر و ذاکر اهل الیت(ع) ایمان غلامی نظر خود را چنین ایراد فرمودند:

سلام.عرض ادب چند نکته ای به نظرم رسید عرض کنم.
یکی از دلایل فقر فرهنگی در مراسمات و جامعه مداحی همین بخل و حسد به هم نوع خودمون یا همین هم لباسامونه به نظر بنده با توجه به آیه معروف کلهم نور واحد باید دریافت که ما هممون دنبال یه چیز اونم نام مبارک سید الشهدا صلوات الله علیه هستیم و یکی از دلایل قیام سید الشهدا این بود که من ودیگر منسوبین بیاد داشته باشیم که قراره سیره وشخصیت ایشان در ما نهادینه بشه حسد از خصلت های شیطان است وما روایات متواتر در این باب داریم اما انشاالله بکوشیم که در این دستگاه ابتدا به خلوص نیت بعد به بهتر برگزاری مراسم و بعدبه شکل و نوع خوندنامون بپردازیم چون این باید در ما جا بیفته که میکرفون و تریبون به ما هیچ چیز در خور شخصیتمون نخواهد داد.ومیدان دادن به هم نوعینمون در دستگاه سید الشهدا وظیفه ما است چون صاحب روضه ومجلس ما نیستیم که بخوایم برای مجلس تصمیم بگیریم و نکته آخر اینکه اگر بنده از خودم شروع کنم و از نظر دادن در مورد این   مداح و آن مداح پرهیز کنم و در جمع های دوستانه جلوگیر این مسئله باشم فکر میکنم یه مقدار در نوع حسادت ها تاثیر خواهد گداشت والسلام علیکم.


دوست بزرگوارشاعر اهل البیت (ع) سید علی احمدی نظرخود راچنین گفته اند:

سلام حسادت برا مداح یعنی نابودی
ولی قربون آقا باز میخره یه جورایی


ذاکر اهل البیت(ع)حاج سید عسگری داداش نژاد چنین دیدگاهی دارند:

بسم الله الرحمن الرحیم
باعرض سلام و خسته نباشید
حسد یک رذیله هست که هرچه ما از فضیلت مورد نظر یعنی تقوی و صداقت و .. دور بمانیم بدان دچاریم
دوست عزیزم فرمودند فقر فرهنگی
با همه احترامی که برای آقا ایمان عزیز قایل هستم باید عرض کنم اصلا ربطی به فقر فرهنگی ندارد
در دستگاه اباعبدالله با وجود اباعبدالله و شهدای کربلا کجا فقر فرهنگی وجود دارد و حال آنکه مشکل از فقر دریافت من و امثال من است
اصل حسد زمانی حاصل می شود که من متاعی را ندارم
و یا از دست یابی به آن محروم یا ناتوان هستم
اما در دستگاه اباعبدالله مشکل کجاست؟
چرا بعضی ها می گویند مداح هستند و حسادت دارند؟
آیا می شود کسی مداح باشد و حسادت هم بکند؟
نه. نمی شود
کسی که مداح است و مداح واقعی و نه فقط در شعار و ظاهر  .نیت او در خفا و انظار رضایت خداست و منظورش نوکری اهل بیت .
پس اگر او رضایت الله مد نظرش باشد از اینکه شخصی بهتر
بخواند یا مجلسش شلوغتر باشد حسد نمی ورزد
غیبت نمی کند
تهمت نمی زند و ...
امید اینکه مداح باشیم . مداح اهل بیت نه مداح مردم
و منظور نظر ما رضایت الله و نوکری برای اهل بیت باشد ایشالله
نه به اسم دم از نوکری بزنیم و دنبال دلالی یا درآمد و ... باشیم
یا حق
سید


مداح اهل البیت(ع) مجتبی اثنا عشری در این باب چنین نظری دارند:
       بسم رب عشق
مطلبتون زیباست.نظرات زیبایی هم از ذاکران عزیز به ثبت رسیده.دم همتون گرم
حقیر فقط یه چیز میگمو بیش ازین وقت شریف رو نمیگیرم
ما برا کی داریم کار میکنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آیا کسانی غیر اهل بیت؟
یا یه جور دیگه بگم
در مورد بعضی از مداحان عزیز این سوال هست که ما برا چی داریم کار میکنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به قول بچه ها که دیگه روضه باز نکنم...
اما حرف من یه چیزه
به همون حسینی که ما براش نفس میزنیم ارزش مداحای عزیز فقط تو اخلاصشونه
اگه قرار باشه پیشرفتی هم بکنن فقط به واسطه همین اخلاصه
خود خدا شاهده که تو محرم امسال چی شدو چی برام ثابت شد
ایشالا که اخلاصمون باعث پیشرفتمون بشه و بتونیم معنای کلمه مداحو تو وجودمون پرورش بدیم
برا ماهم دعا کنید


نویسنده وبلاگ کربلایی سعید وحدانی با نام جاهد چنین نظری دارند:
با عرض سلام ، البته بنده حقیر مداح نیستم
ولی بدم نیومد نقل قولی کرده باشم از مولای متقیان
حضرت علی(ع):
"صحة الجسد من قلة الحسد"

حسد چون کم بُوَد، تن سالم بُوَد.

نظر آقای مجتبی اثنا عشری هم یه بیتی از مرحوم سیدجواد ذاکر یادم انداخت:

گر می برندت واصلی  *  گر میروی بی حاصلی
یا "حیدر"


ان شا الله منتظر نظرات شما در این باب هستم .

ان شا الله شاهد شکوه روز افزون عزاداریهای سید الشهدا و ائمه در این مملکت باشیم .

جواب به شبهاتی در مورد عزاداری از دیدگاه آیت الله بهجت(ره)

با توجه به شبهاتی که در زمینه ی عزاداری سیدالشهدا علیه السلام در روزهای اخیر مطرح شده است و نسبتهایی که به برخی از مراجع معظم تقلید داده شده است ، به صورتی تحقیقی نظر آیت الله بهجت دام ظله را برای اطلاع منعکس می نماییم.

لازم به ذکر است که این نظرات از جلد چهارم کتاب استفتاءات ایشان که در تابستان سال 1386 منتشر شده است نقل می گردد:


به ادامه مطلب مراجعه فرمایید....

ادامه مطلب ...